29 Ocak 2012 Pazar

Bilimsel Arıcılık

Peynir blogunda arıcılık konuları umarım ilginizi çekmeye devam ediyordur (salyangoz gibi olmasın da). Arıcılık konusunda 4 adet büyük kitap okudum ve örütbağı üzerinde ne bulursam okuyorum. Bana kovan veren Mark ise konu hakkında yeni başlayan birisi için ne kadar bilgili olduğumu görünce hayrete düştü. Böbürlenmek için söylemiyorum bunu, sadece "azimle **çan betonu deler" mantığı ile hareket ettiğim için konu hakkında okuyup öğrenmenin ne kadar önemli olduğunu belirtmek istedim.
Yoksa körü körüne "al bu kovanı şu bizim arılara bak" denseydi, bende kovanı alıp bahçenin bir köşesine atsaydım sonuçları hüsran olabilirdi. Merakla başladığım için bu işe (aynen peynir yapımında olduğu gibi) bulabileceğim her türlü kitabı okumalıyım, öğrenmeliyim, ve karşılaştırmalıyım. Sonrada içinden benim durumuma uygun olan yöntemleri alır uygularım.

Tabii konu hakkında okudukça hem karşıt fikirleri hem de örtüşen bilgileri görmek enteresan oluyor. Ben Üst Çıtalı Karakovan (Topbar Beehive) diye tuttururken (doğal yapıcaz ya her şeyi), en son rastladığım http://scientificbeekeeping.com isimli sitenin The Rules of Successful Beekeeping (Başarılı Arıcılığın Kuralları) isimli İngilizce yazısı gözlerimi açtı. Sitenin sahibi Randy Oliver arılar üzerine araştırma yapan Amerikalı bir biyoloji uzmanı. Bilimsel dayanaklı olduğu için şüpheye düşmeden okunacak çalışmalar var sitesinde.


Aynen diyet programlarında olduğu gibi arıcılığında binbir türlü yöntemi var, yöreden yöreye de değişiyor. Arı tipi, iklim, yükseklik, mevsimlerin durumu bu yöntemleri şekillendiren değişkenler. Yöntem ne olursa olsun yerel bir yöntem olmalı, denenmiş ve güvenilirliği kanıtlanmış olmalı. Bunun içinde yerel arıcılarla fikir alışverişi önemli.

Yöntemlerin de harfiyen uygulanması ve tembelliğe kaçılmadan periyodik yapılması ise bir diğer faktör. Uygulama yöntemini okuyup bir iki maddeyi gözden kaçırsak o işten artık hayır beklemeyin. Varroanın antibiyotik tedavisindeki yetersiz uygulama gibi.

Az önce kütüphaneden mesaj geldi. İstettiğim 3 arıcılık kitabı daha gelmiş. Bunlardan iki tanesi benim için oldukça önemli çünkü yerel arıcı/yazarlar tarafından yerel durumlar gözetilerek yazılmışlar. Bu kitapları da okuduktan sonra olay pratiğe dayanıyor. Uygulama yapıp hangi yöntemlerin iyi sonuçlar verdiğini önümüzdeki bahar mevsiminden itibaren göreceğiz.